Hoofdmenu
De
Collectie
Over
Ernst
Nagel
Belang-
stelling
?
Welkom

Over het werk

“De vage notie dat boven en onder niet zonder elkaar kunnen en dat zij misschien hetzelfde zijn maar dan omgekeerd en dat de kleur en de structuur verschillen maar ook weer niet, krijg je als je opgroeit in het Zuid-Hollandse landschap en als je er oog voor hebt natuurlijk. Het landschap is een gigantische rechthoek met een streep door het midden. Boven en onder. Soms lijkt boven groter.
Als je bijvoorbeeld van het duin bij Noordwijk (of Katwijk) naar de zee kijkt lijkt dat zo, maar boven is nog steeds hetzelfde en even groot als onder, alleen in iets andere kleur en soms dat niet eens. Dat is het “Landschap van de zee”: De uiterste verdeling van boven- en onderkant. Duinrand, strand, zee, lucht, het zijn horizontale vlakken die elkaar vormen.
Als je bij Hoogmade over de Does heen naar Leiden kijkt is er meer onder, en dan zo verschrikkelijk hartstochtelijk groen en dan lijkt de blauwe strook die boven is minder belangrijk. Maar er lopen witte stippen door dat groen en die hebben een relatie met de bovenstrook als die tenminste die dag wit in zich heeft, blauw is er altijd, erin of erachter. En als het bovengedeelte grauw is wordt de onderstrook grauwgroen en grijs en de sloten en vaarten gaan glinsteren.
En dan heb je nog De Kaag als je daar als jongetje met je kano middenop hebt gezeten in laten we zeggen diverse weersomstandigheden, zijn die verschillende boven- en onderbeelden voor altijd in je vastgezet, een oneindig reservoir aan beleefde en bedachte landschappen...”
Ernst Nagel op de Kaag
“…En die landschappen, die zeegezichten zie je vervolgens overal waar je komt, een eiland in de middelandse zee…
aan een rivier ergens in Frankrijk…
en zelfs als je in een taxi Venetie nadert…
het houdt niet op en op het land en op het water overal kijk je om je heen en je ziet die schilderijen”
Aldus de schilder Ernst Nagel. Helpman 1944

 

 

 

Ernst en Liesbeth Nagel op het IJ

copyright 2016 Ernst Nagel